Українська English

ISSN 2522-9028 (Print)
ISSN 2522-9036 (Online)
DOI: https://doi.org/10.15407/fz

Fiziologichnyi Zhurnal

is a scientific journal issued by the

Bogomoletz Institute of Physiology
National Academy of Sciences of Ukraine

Editor-in-chief: V.F. Sagach

The journal was founded in 1955 as
1955 – 1977 "Fiziolohichnyi zhurnal" (ISSN 0015 – 3311)
1978 – 1993 "Fiziologicheskii zhurnal" (ISSN 0201 – 8489)
1994 – 2016 "Fiziolohichnyi zhurnal" (ISSN 0201 – 8489)
2017 – "Fiziolohichnyi zhurnal" (ISSN 2522-9028)

Fiziol. Zh. 2008; 54(3): 74-80


Functional state of autonomous nervous system and school readiness inmono- and bilingual children

G.B. Tsyapets.

    Uzhgorod National University



Abstract

Heart rate variability and school readiness by Kern-Jerasick test were determined in mono- and bilingual children. Bilinguals in the beginning of school year had better adaptational reserve than monolingual fellows. High school readiness correlates with higher adaptational reserve determined by PARS. Conclusion: Timely adequate preparation to school is necessary to provide easier adaptation and reduction of stress to physiological norm.

References

  1. Баевский Р.М., Иванов Г.Г. Вариабельность сердечного ритма: теоретические аспекты и возмож-ности клинического применения // Ультразвук. ифункцион. диагностика. – 2001. – №3. – С.58–75.
  2. Берсенева И.А. Возрастные особенности регуляции сердечного ритма при ортостатической пробе у школьников. – В кн.: Компьютерная электро- кардиография на рубеже столетий : Междунар.симпоз. – М., 1999. – С.145–147.
  3. Бурлай В.Г. Основні принципи лікування вегета- тивних дисфункцій у дітей // Педіатрія, акушерство та гінекологія. – 2000. – №6. – С. 38–40.
  4. Буцкіна С. Проблема формування мотиваційної готовності дітей до навчання в школі // Рідна школа. – 2001. – №10. – С.49–51.
  5. Вайнрайх У. Языковые контакты / Пер. с англ. – К.: Вища школа, 1979. – С.18–21.
  6. Гуткина Н.Й. Психологическая готовность к школе. – М.: НПО «Образование», 1996. – 70 с.
  7. Дем’яненко О.Є. Білінгвізм і полілінгвізм: лінгвіс- тичний, психологічний і педагогічний аспекти вивчення // Педагогіка. – 2005. – №1. – С.10–13.
  8. Кухта Н.М. Клініко-функціональні особливості перебігу вегетативних дисфункцій у дітей: Автореф. дис. ... канд. мед.наук. – К., 1997. – 30 с.
  9. 9. Майданник В.Г., Суліковська О.В. Дослідження варіабельності ритму серця у дітей з вегетативними дисфункціями // Педіатрія, акушерство та гінеко- логія. – 2002. – №6. – С. 13–16.
  10. 10. Майданник В.Г., Чеботарьова В.Д., Бурлай В.Г., Кухта Н.М. Вегетативні дисфункції у дітей: нові погляди на термінологію, патогенез та класифікацію // Педіатрія, акушерство та гінекологія. – 2000. –№1. – С. 10–12.
  11. Практикум по возрастной психологи / Под ред. Головей Л.А., Рыбалко Е.Ф. – СПб.: Речь, 2005. – 694 с.Г.Б. Цяпець
  12. 08ISSN 0201-8489 Фізіол. журн., 2008, Т. 54, № 3
  13. Хайтович М.В. Нейропсихосоматичні співвідношення у дітей з вегетативними дисфункціями // Педіатрія, акушерство та гінекологія. – 1999. – №4. – С. 83–84.
  14. Хайтович М.В. Якість життя у дітей, хворих на вегетативну дисфункцію // Там само. – С. 84–85.
  15. Шорин Ю.П., Мирзаханова Р.М., Казин Э.М. и др.Оценка адаптивных возможностей организма подростков с различным темпом полового с ния по вегетативным, морфометрическим и гормо-нальным показателям // Физиология человека. – 1993. – 19, №3. – С. 94–99.
  16. Bialystok E., Shapero D. ambiguous benefits: the ef- fect of bilingualism on reversing ambiguous figures // Develop. Sci. – 2005. – 8, №6. – Р. 595–604.
  17. Bialystok E., Viswanathan M., Fergus I.M. et al. Bi- lingualism, Aging, and Cognitive Control: Evidence From the Simon Task // Psychol. and Aging. – 2004. –19, № 2. – P.290–303.
  18. Blair C. School readiness. Integrating cognition and emotion in a neurobiological conceptualization of children’s functioning at school entry // Amer. Psychol. – 2002. –57, №2. – Р.111–127.
  19. Golestani N., Alario F.X., Meriaux S. et al. Syntax production in bilinguals // Neuropsychologia. – 2006. – 1. – Р.75–82.
  20. 19. Heart rate variability. Standards of measurement, physi- ological and clinical use. Task Force of European Soci- ety of Cardiology and The North American Society of Pacing and Electrocardiology // Eur. Heart J. – 1996. –17. – P.354–381.
  21. 20. Josman N., Abdallah T.M., Engel-Yeger B.A comparison of visual-perceptual and visual-motor skills between Palestinian and Israeli children //Amer. J. Occupat.Therapy. – 2006. – 60, №2. – Р.215–225.
  22. McBryde C., Ziviani J., Cuskelly M. School readiness and factors that influence decision making // Occupat.Therapy Intern. – 2004. – 11, №4. – Р. 193–208.
  23. Oja L., Jurimae T. Physical activity, motor ability, and school readiness of 6-yr.-old children // Percept Mot Skills. – 2002. – 95, №2. – Р. 407–415.
  24. Raver C.C., Gershoff E.T., Aber J.L.Testing equiva- lence of mediating models of income, parenting, and school readiness for white, black, and Hispanic children in a national sample // Child Develop. – 2007. – 78,№1. – Р. 96–115.
  25. Reynolds A.J., Temple J.A., Ou S.R. School-based early intervention and child well-being in the Chicago Longitudinal Study //Child Welfare. – 2003. – 82, №5. –Р. 633–656.

© National Academy of Sciences of Ukraine, Bogomoletz Institute of Physiology, 2014-2024.