Vegetative Provision of Mental Activitywith Different Level of Difficulty of Children from Junior Schoo
Makarenko M. V., Lizogub V. S., Khomenko S. M., Voscubenko N. L.,Vasilenko O. M., Korolyov V. V
A.A.Bogomoletz Institute of Physiology,National Academy of Science of Ukraine, Kiev
Abstract
We have been studying peculiarities of vegetative provision of mental activity with
different level of difficulty. It was revealed that efficiency of mental activity of
children from junior school depends on the difficulty of the given visual information
and vegetative provision. It was proved that children from junior school had the
highest level of mental activity with easiest tasks, but vegetative provision was minimal.
When the task became more difficult earning capacity of the brain was down but we
saw more expressed change in vegetative provision. In case of the highest level of
visual information presentations we saw the lowest level capability of the brain but
reducing of vegetative provision. We discussed mechanisms of the links between
working ability of the brain and vegetative provision of mental activity of different
difficulty level.
References
- Антропова М. В., Бородкина Г. В., Кузнецова Л. М. и др. Умственная работоспо-собность и состояние здоровья младших школьников, обучающихся по различнымпедагогических системам // Физиология человека. — 1998. — 24, № 5. — С. 80-84.
- Баевский Р. М. Прогнозирование состояний на грани нормы и патологии. — М.:Медицина, 1979. — 298 с.
- Баевский Р. М., Кириллов О. И., Клецкин С. З. Математический анализ измененийсердечного ритма при стрессе. — М.: Наука, 1984. — 222 с.
- Баевский Р. М., Кудряшева В. М. Особенности регулирования сердечного ритмапри умственной работе // Физиология человека. — 1975. — 1, №3. — С. 298-301.
- Бехтерева Н. П., Вартанян Г. А., Михайлова Г. С. Проблема физиологии головно-го мозга человека (состояние и перспективы) // Физиология человека. — 1988. —14, №2. — С. 289-295.
- Бузунов В. А., Нагорная А. М., Ратушная А. Н. Гигиена обучения подростковосновным профессиям сельского хозяйства. — К.: Здоров’я, 1987. — 120 с.
- Варцеано М. Активность нейронных сетей при осуществлении функций познания. —В кн.: Нейрофизиологические механизмы поведения. — М.: Наука, 1982. — С. 199-221.
- Вейн А. М. Неврология неспецифичных систем мозга. — В кн.: Неврология неспеци-фичных систем мозга. — М.: Медицина, 1988. — С. 4-12.
- 9. Газеев А. А. Соотношение латентных периодов и параметров моторной фазы ответа вразных условиях осуществления простой двигательной реакции: Автореф. дис. ...канд. психол. наук. — М., 1983. — 19 с.
- 10. Григорьев А. И., Федоров Б. М. Стрессы в условиях нормального образа жизни// Физиология человека. — 1996. — 22, №2. — С. 10-19.
- Гринене Э., Вяткевичюс В. Ю., Марчинене Э. Особенности сердечного ритма ушкольников // Там же. — 1990. — 16, №1. — С. 88-93.
- Дмитриев В. К., Фесенко Л. А., Радзиевский С. А. Церебрально-вегетативныеаспекты лабильной гипертонии // Кардиология. — 1988. — 28, №12. — С. 20-25.
- Жемайтите Д. И., Каукенас Й. Кусас В. и др. Система автоматизированногоанализа ритмограмм // Анализ сердечного ритма. — Вильнюс: Мокслас. — 1982.—С. 5-22
- Казначеев В. П., Баевский Р. М., Барсенева А. П. Донозологическая диагностикав практике массовых обследований населения. — Л.: Медицина, 1980. — 208 с.
- Карпенко А. В. Использование статистических характеристик сердечного ритма дляоценки умственной работоспособности // Физиология человека. — 1986. — 12,№3. — С. 426-432.
- Коган А. Б. Функциональная организация нейронных механизмов мозга. — Л.:Медицина, 1979. — 224 с.
- Кэндел Э. Клеточные основы поведения. М.: Мир, 1982. — 598 с.
- Ливанов М. Н. Пространственно-временная организация потенциалов и деятель-ность головного мозга. Избр.тр. — М.: Наука, 1989. — 398 с.
- 19. Макаренко Н. В., Борейко Т. И. Особенности становления нейродинамическихфункций у детей раннего школьного возраста // Фізіол. журн. — 1994. — 40,№ 5-6. — С. 23-31.
- 20. Макаренко Н. В. Теоретические основы и методики профессионального психофизи-ологического отбора военных специалистов // НИИ проблем военной медициныУкраинской военно-медицинской академии. — К., 1996. — 336 с.
- Меерсон Ф. З. Патогенез и предотвращение стрессорных ишемических поврежде-ний сердца. — М.: Медицина, 1984. — 272 с.
- Мойбенко А. А. Кардиогенные рефлексы и их роль в регуляции кровообращения.—К.: Наук. думка, 1979. — 279 с.
- Навакатикян А. О., Крыжановская В. В., Кальниш В. В. Физиология и гигиенаумственного труда. — К.: Здоров’я, 1987. — 148 с.
- Нидекер И. Г., Федоров Б. М. Проблема математического анализа сердечного рит-ма // Физиология человека, — 1993. — 19, №3, С. 80-87.
- Павлюченко В. Б. Взаємозв’язок нервових і гуморальних кардіогенних впливів і їхдія на кровообіг // Фізіол. журн. — 1999. — 45, №1-2. — С. 56-63.
- Парин В. В., Баевский Р. М. Математические методы анализа сердечного ритма. —М.: Наука, 1968. — 123 с.
- Парин В. В., Меерсон Ф. З. Напряжение миокарда и функциональный резервсердца. — М.: Медицина, 1962. — 186 с.
- Сердюковская Г. Н., Баранов А. А. Современные проблемы гигиены детей и подро-стков // Матер. VIII Всерос. съезда гигиенистов и санитарных врачей. — М.,1996. — Т. 1. — С. 24-25.
- 29. Сирота Т. И. Изменения сердечного ритма при дозированной умственной нагрузке// Новые исследования по возрастной физиологии. — 1980. — №2. — С. 39-42.
- 30. Столбун Б. М. и др. К методике оценки состояния сердечно — сосудистой системыу лиц умственного труда // Врачеб. дело. — 1976. — №7. — С. 123-125.
- Федоров Б. М. Стресс и система кровообращения. М.: Медицина, 1991. — 319 с.
- Федоров Б. М. Эмоции и сердечная деятельность. М.: Медицина, 1977. — 215 с.
- Chang H. T. The repetitive discharges of cortico-thalamic reverberating circuit //J. Neurophysiol. — 1950. — №197. — P. 551-558.
- Haisworth R. Reflexes from the heart // Physiol. Rev. — 1991. —№71. — P. 617-658.
- Hubel D. H., Wiesel T. N. Shape and arrangement of columns in cats striate cortex// J. Physiol. — 1963. — №165. — P. 559-566.
- Ingvar D. H. Functional landscapes of the brain pertain in to mentalition // HumanNeurobiolog. — 1983. — V. 2, №1. — P. 1-13.
- Julius S. The psychophysiology of the borderline hypertension // Brain behavior andbodilydisease, N.N. Raven. Pregs. — 1981. — P. 293-299.
- Mountcastle V. B. An Organizing Principle for Cerebral Function: the Unit Moduleand Distributes System // The Neurosciences. IV Study Programm. Cambridge,Massachusetts, London: MIT Press. — 1979. — P. 21-28.
- 39. Rosenman R. H. The impact of axicty on the cerebratovascular system // Psychomatics — 1985. Suppl. to. — V. 26, №11. — P. 6-13.
- 40. Somsen R.I., Van der Molen M.W., Boomsma D.I. et al. Phasic Cardiac responsen inreaction time and mental arithmetic tasks: the dominant influence of mental tasperformance on heart-rate in adolescents // Psychophysiology of cardiovascular control.New York. — 1985. — P. 181-187.
|